Z przykrością informujemy, że warsztat oraz publiczne pokazy Benjamina Abrasa The Voice of the Voice in the Voice są odwołane.
Pochodzący z brazylijskiego Belo Horizonte Benjamin Abras nie może obecnie wjechać na terytorium Unii Europejskiej. Choć w pomoc artyście włączyło się wiele osób i instytucji, nie udało mu się uzyskać wizy do Polski.
Kwestie proceduralne związane z przynależnością do terytorium danego kraju, obywatelstwem i wynikającymi z tego przywilejami oraz ograniczeniami regulują nasze życie, pracę, możliwości. Najczęściej nie mamy na nie wpływu, a ich dynamika jest kwestią przypadku. O tym także rozmawiamy – poprzez dyskusje, projekcje filmowe, happeningi i akcje społeczne – w wielu momentach tegorocznego festiwalu Malta. Chcemy uwrażliwić nas samych, zbyt często skupionych na małym kawałku terytorium, na którym żyjemy, na złożoność otaczającego świata: z jednej strony będącego areną wojen, z drugiej strony, w czasie pokoju, regulującego życie społeczne poprzez normatywne, czasem opresyjne struktury.
Utrudniona mobilność artystów, problemy z uzyskaniem wiz, nieustająca potrzeba legitymizacji własnych działań, ograniczenia ekspresji i wolności w ponadnarodowej, międzyludzkiej współpracy są obecnie coraz większym problemem. W świetle nadchodzącego Brexitu, trwających w wielu miejscach świata konfliktów politycznych i konfliktów zbrojnych (np. na Bliskim Wschodzie), napiętych albo nieistniejących stosunków dyplomatycznych między państwami, narastającej przemocy wewnętrznej w krajach takich jak Brazylia, coraz częściej słyszymy o sytuacjach anulowanej współpracy kulturalnej, utrudnieniach w dopełnieniu procedur lub braku wsparcia artystów. Uważamy, że jako „członkowie życzliwych społeczności” (do bycia którymi wzywa nas kurator tegorocznego Idiomu „Armia Jednostki” Nastio Mosquito) powinniśmy głośno o tym mówić, wspierać artystów organizacyjnie i ludzko, budować na ten temat świadomość społeczną i poszerzać wspólne pole empatii.
Zespół Malta Festival Poznań
---
Brazylijski artysta Benjamin Abras zaprasza na warsztaty taneczno-głosowe The Voice of the Voice in the Voice – otwarte dla wszystkich, bez względu na wiek i sprawność. Spotkania z artystą pokażą, jak afrobrazylijskie tradycje i techniki tańca mogą wyzwalać ciało, a głos wytwarzać jego obecność w przestrzeni publicznej, politycznej oraz w relacji z innymi ciałami. Wciąż można się zapisać! Warsztaty zakończą się wspólnymi happeningami w różnych częściach Poznania.
Głos ustanawia naszą obecność jako podmiotów. Pośród fizyczności dotyku głosu jego światło tworzy obecność naszego ciała w obrębie innych ciał. Głos to jeden ze sposobów przeczuwania naszych relacji poetycznych w świecie. Korzystanie z głosu jako narzędzia odsłaniającego politykę naszych ciał to jedna ze ścieżek, którą podąża Benjamin Abras. Podczas warsztatów The Voice of the Voice in the Voice każdy z uczestników będzie miał możliwość uwolnienia ze swojego głosu energii, aby przywołać w otwartym ciele świadomość jego geopoetycznego i geopolitycznego terytorium. Zaproszenie jest skierowane do młodych i doświadczonych artystów, do studentów, nieartystów, muzyków amatorów i osób z niepełnosprawnościami – wszystkich, którzy chcą doświadczyć eksperymentalnego tworzenia współczesnego performansu. Warsztat służy odkrywaniu głosów jako posłańców społeczno-politycznej ciszy uciskającej nas we współczesnym świecie.
Poznaj Benjamina Abrasa:
Urodzony w Belo Horizonte Benjamin Abras podąża wieloma ścieżkami. Jako tancerz, poeta, pisarz, malarz i performer oraz aktor teatralny i filmowy angażuje się w łączenie afrykańskiego dziedzictwa kulturowego ze sztuką współczesną i z projektami interdyscyplinarnymi. Działając w obrębie tradycji afrobrazylijskich, wprowadza wywodzące się z nich idee do swoich prac, które zachęcają do odróżnienia tego, co globalne, od tego, co lokalne, w kontekście życia człowieka. Benjamin Abras uczestniczył m.in. w 11. edycji biennale Dak’art (2014), festiwalu Sufi Sutra (2015 i 2016) i rezydencji Delfina Foundation Performance as Process (2015).
Benjamin Abras jest brazylijskim aktorem, tancerzem, reżyserem i choreografem. Tworzy instalacje, pisze sztuki i eseje, śpiewa i komponuje, jednak głównym narzędziem jego działań artystycznych jest ruch i ciało. W swoich pracach łączy afrykańskie dziedzictwo kulturowe ze sztuką współczesną i z projektami interdyscyplinarnymi. Jego narzędziem pracy jest głos. Co może głos? Jak głos wpływa na widoczność ciała? Jak przyznać i przywrócić temu ciału sprawczość?
Poznaj Benjamina Abrasa: