Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

21 - 30/06/2019

Magda Szpecht, fot. Anna Tomczyńska
GaleriaMagda Szpecht, fot. Anna Tomczyńska
  • Dwie kobiety, artystki przyglądają się zagmatwanemu związkowi głosu, ruchu i płci z polityką w najszerszym jej rozumieniu. Jak głęboko zakorzenione są w kulturze Zachodu mechanizmy dyskryminujące kobiety i odmawiające im poważnego traktowania? Jak na nowo zdefiniować pojęcia władzy i przywództwa? Jak zrobić to za pomocą współczesnych praktyk choreograficznych? W wykładzie performatywnym, tańcu, teatrze reżyserka i choreografka łączą dwie perspektywy – osobistą i historyczną: premiera zbiega się z urodzinami Weroniki Pelczyńskiej, co ma być okazją do postawienia pytań także z jej prywatnego punktu widzenia.

    Inspiracją były dla artystek dwie książki: „Kobiety i władza” Mary Beard oraz „Nadzieja w mroku. Nieznane opowieści, niebywałe możliwości” Rebecki Solnit. „Nadzieja tkwi w założeniu, że nie sposób przewidzieć, co się stanie w przyszłości, i że w tej szczelinie niepewności pojawia się przestrzeń do działania. Godząc się na tę niepewność, odkrywamy, że możemy wpływać na rzeczywistość – samodzielnie bądź we współpracy z kilkudziesięcioma, a niekiedy kilkoma milionami innych osób” – pisze Solnit.

    Spektakl jest produkcją Malta Festival Poznań.

  • Magda Szpecht – urodzona w 1990 roku w Jeleniej Górze artystka teatralna, autorka instalacji i spektakli. Absolwentka Wydziału Reżyserii na PWST w Krakowie a wcześniej Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Reżyserka spektaklu „dolphin_who_loved_me” – zwycięzcy Nagrody Jury na 100° Berlin Festival, prezentowanego m.in. w Marsylii, Hanowerze, Warszawie czy Bukareszcie. Zrealizowała spektakle takie jak „Możliwość wyspy” (TR Warszawa, 2015), „Ostatnie Zwierzęta” (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, 2017), „Schubert. Romantyczna Kompozycja na 12 wykonawców i Kwartet Smyczkowy” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2016) – przedstawienie nagrodzone w XXII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz na 10. Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia (nagroda dla najlepszego młodego reżysera). Przestawienie „In Dreams Begin Responsibilities (Zobowiązania rozpoczynają się w snach)” z Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie zdobyło główną nagrodę na VIII Koszalińskich Konfrontacjach Teatralnych Młodych M- Teatr. W Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie wyreżyserowała spektakl „HMLT/ Hamlet” (2018), opowiadający o eksperymentach łączących literaturę i sztuczną inteligencję. Obecnie przygotowuje spektakl „Always coming home” inspirowany prozą Ursuli Le Guin, premiera miała miejsce w Japonii na Festival/ Tokyo 2019 a następnie w TR Warszawa.

    Weronika Pelczyńska – tancerka i choreografka. Absolwentka szkoły tańca SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) w Austrii, Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka programu DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), programu Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) oraz Alternatywnej Akademii Tańca 2017 (Art Stations Foundation w Poznaniu). Występowała w Austrii, Niemczech, Włoszech, Chorwacji, Francji i Polsce, współpracując m.in. z Davisem Freemanem, Jozefem Fruckiem, Rafaelą Giovanolą, Małgorzatą Haduch, Lindą Kapetaneą, Matejem Kejzarem, Anną Nowicką, Ben J. Riepe, Marią Stokłosą, Stephanie Thiersch czy Johannesem Wielandem. Ponadto, kilkakrotnie pracowała przy produkcjach Komuny Warszawa oraz w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu. Od 2010 r. przygotowuje choreografię do sztuk teatralnych, filmów i clipów video. W 2015 r. przygotowała choreografię na potrzeby projektu „Halka/Haiti” CT. Jaspera i Joanny Malinowskiej prezentowanego w ramach Polskiego Pawilonu na Biennale w Wenecji (produkcja Zachęta Narodowa Galeria Sztuki). W 2011 r. zrealizowała debiutanckie solo choreograficzne „Yvonne, Yvonne” oparte na twórczości Yvonne Rainer (produkcja komuna//warszawa w ramach programu RE//MIX). Od tego czasu pracuje również jako niezależny choreograf. Jest członkinią Centrum w Ruchu – zrzeszenia choreografów i performerów z siedzibą w Warszawie i kuratorką programu Ruch w Instytucie – regularnych zajęć z ruchu i świadomości ciała dla aktorów, performerów i ludzi teatru.