Meg Foley, Action Is Primary
Action Is Primary jest jak statek czekający na falę. Teraz rozpada się na kawałki; każdą teraźniejszość, przeszłość i przyszłość można przywołać w dowolnym momencie. Najważniejsze, by utrzymać to, co się robi, w centrum tego, co się robi. Działanie dźwięczy, szamocze się, upada i zmienia orientację dokładnie w tym samym momencie, testując napięcie między afektem i efektem, przypadkiem i konstrukcją, tobą i mną. Poruszając się po terenie tego, co fizyczne, czas stoi nieruchomo, a potencjał się krystalizuje.
Maria Stokłosa, Wychodząc od działania
Maria Stokłosa zachęca widza do wspólnego destabilizowania relacji widz – performer. Rezygnuje z próby stworzenia zamkniętej formy spektaklu. Nigdy nie powstanie końcowy produkt. Siła jej spektaklu, wynikająca z ciągłego negocjowania własnej tożsamości, to zdolność do transformacji, w której jedyną stałą jest ciągła zmiana uwagi. Punktem wyjścia jest praktyka improwizacji ruchowej Action Is Primary filadelfijskiej artystki Meg Foley.
Meg Foley jest pedagogiem, performerem i choreografem. Jej praca kształtuje się pod wpływem jej tożsamości jako artystki queer i jako rodzica. Tworzy tańce, wydarzenia i przedmioty, które eksplorują materialność tożsamości fizycznej i społecznej jako formę choreograficzną. W latach 2012-2016 Meg, wespół ze współpracownikami, tańczyła codziennie o 15:15, czego efektem była zbiorowa dokumentacja trzyosobowego projektu pod nazwą Action is Primary. Prace Meg prezentowane były w Filadelfii, NYC, Los Angeles, w Kanadzie, w Niemczech i w Polsce. / South Philly. megfoley.org
Maria Stokłosa ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Łączy zainteresowanie choreografią z praktyką improwizacji tańca. W swoich pracach kwestionuje formę przedstawienia tanecznego oraz rolę zarówno performera jak i widza.
Maria Stokłosa jest autorką spektakli – „Królowa Wody” „Wychodząc od działania”, „Złote Demony”, „Wylinka” , „Intercontinental”, „MaMa Perform”, „Prawa Półkula”, i innych - prezentowanych na festiwalach sztuk performatywnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Finlandii, Francji, Rosji i USA. Jako choreografka i performerka współpracowała z reżyserem Wojtkiem Ziemilskim w jego spektaklach: „Spektakl dla Turystów” oraz „Come Together. Współpracuje także z choreografami: Meg Foley („Action is Primary” 2015-2016) czy Peterem Pleyerem („Moving the mirror” 2016-2018), i innymi.
Stokłosa jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju lokalnej sceny tańca eksperymentalnego - jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg, inicjatorka kolektywu choreografów - Centrum w Ruchu oraz przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca (2014-2017).
graf.: Emma Dajska