Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

21 - 30/06/2019

Festiwal Nostalgia w tym roku jazzowo budzi z jesiennej zadumy. Zapraszamy między 14 a 16 listopada do zabytkowej części Muzeum Narodowego w Poznaniu na premierowe aranżacje utworów Krzysztofa Komedy w wykonaniu Piotra Orzechowskiego, Kuby Więcka, Aresa Chadzinikolau oraz koncert Oles Brothers Trio. Wydarzeniem specjalnym będzie prapremiera „Miniatur teatralnych i filmowych na altówkę i fortepian” Gii Kanczelego oraz spotkanie Jerzego Kapuścińskiego z Leszkiem Dawidem. W programie także wystawa fotograficzna oraz filmy. Bezpłatne wejściówki dostępne od 28 października w Centrum Informacji Kulturalnej.

Z okazji Roku Krzysztofa Komedy festiwal Nostalgia sięga po niepokorne kompozycje legendy polskiego jazzu i przekazuje je młodym przedstawicielom dzisiejszej awangardy. Muzykę Komedy usłyszymy trzykrotnie – za każdym razem ujętą w inny sposób, przetworzoną przez odmienną wrażliwość twórczą, przepisaną na różne instrumenty.

W programie filmowym festiwalu dokumenty o życiu i twórczości kompozytora – „Komeda, Komeda” oraz „Komeda. A Soundtrack for a Life” – a także pokaz rejestracji warszawskiego koncertu Tomasza Stańki i Jimmy'ego Scotta z muzyką Trzcińskiego. Na Nostalgii spotkają się także Jerzy Kapuściński i Leszek Dawid, aby opowiedzieć o planowanym filmie fabularnym o kompozytorze. Wrażeniami z koncertów będzie można się podzielić na warsztatach krytyki muzycznej organizowanych z Fundacją Meakultura.

GREEK-JAZZOWY KOMEDA

Komeda: takty i nietakty to inspirowana twórczością Trzcińskiego muzyczna podróż i autorska wizja Aresa Chadzinikolau, który w takty stworzone przez legendarnego jazzmana wplata – taktownie lub bezpardonowo – reminiscencje własnych doświadczeń i inspiracji. Ares Chadzinikolau jest poznańskim pianistą i poetą, w którego twórczości poezja i muzyka są nierozdzielne, tak jak nierozdzielne są dwa oblicza jego osobowości: polska i grecka.

Dobrze znane „komedowskie” kompozycje w greek-jazzowej oprawie będą pierwszymi dźwiękami muzyki Komedy, które usłyszymy na Nostalgii. Będzie to przedpremierowa prezentacja tych utworów na fortepian.

14 listopada, godz. 19:00, przeczytaj więcej o koncercie
 

KOMEDA NA WIBRAFON, KONTRABAS i PERKUSJĘ

Drugiego wieczoru, interpretacje kompozycji Trzcińskiego przedstawią Bracia Oleś i Bartosz Pieszka – koncert Komeda Ahead to odważny, pełny inwencji projekt, który z powodzeniem można traktować jako ożywczą alternatywę dla oryginałów. Brak tu bowiem charakterystycznych dla twórczości Trzcińskiego barw instrumentów dętych i fortepianów – w zamian pojawia się wibrafon, kontrabas i perkusja.

Aranżacje Braci Oleś i Bartosza Pieszki mają niepowtarzalny charakter – lekko niepokojący, pełen trudnego do zdefiniowania czaru, w nieoczywisty sposób piękny – czyli prawdopodobnie taki, jakiego chciał Krzysztof Komeda.

15 listopada, godz. 20:00, przeczytaj więcej o koncercie
 

CHULIGAŃSKIE IMPROWIZACJE KOMEDY

Fortepian i saksofon – dwa najważniejsze instrumenty w życiu Krzysztofa Komedy – stworzą muzyczną opowieść o procesie twórczym legendy polskiego jazzu. Piotr Orzechowski „Pianohooligan” i Kuba Więcek wzięli na warsztat utwory kompozytora sięgając do podszewki tej niepokornej twórczości. Jak rozumieją i odczuwają ją współcześni przedstawiciele jazzowej awangardy? Na finał festiwalu Nostalgia odbędzie się premiera ich najnowszego projektu Komeda Exposed!.

Młodzi jazzmani przyglądają się tej twórczości krytycznie, ale i z wyrozumiałością – tak, by w ikonie polskiego jazzu dostrzec nie tylko to, co pomnikowe, lecz także to, co ludzkie. Koncert zostanie zagrany w konwencji przykład-komentarz. Muzycy, po klasycznej wersji utworu, skomentują go w swoich improwizacjach.

16 listopada, godz. 19:00, przeczytaj więcej o koncercie
 

WSPOMINAMY MAESTRO GIĘ KANCZELEGO

Festiwal Nostalgia rozpocznie się od prapremiery koncertu Miniatury teatralne i filmowe na altówkę i fortepian w wykonaniu altowiolisty Marcina Murawskiego i gruzińskiej pianistki Nino Jvanii. Koncert, który w zamierzeniu miał być wspomnieniem zeszłorocznego spotkania z twórczością Gii Kanczelego, będzie rodzajem epitafium dla zmarłego 2 października 2019 roku gruzińskiego kompozytora.

Miniatury stanowią przekrój tematów muzycznych, które Kanczeli wykorzystał w muzyce pisanej do filmów i spektakli teatralnych. Poza utworami ze sztuk Szekspira (m.in. Jak wam się podoba, Król Lear czy Hamlet) zostaną zaprezentowane także tematy z filmów takich jak Pocałunek niedźwiedzia, Ekscentrycy i Kin-dza-dza!. Utwory tworzą maleńki wszechświat zamykający w sobie to, co najważniejsze w twórczości Kanczelego: prostotę, humor, namysł i nutę niewysłowionej tęsknoty.

14 listopada, godz. 18:00, przeczytaj więcej o koncercie

Koncerty w ramach festiwalu Nostalgia odbędą się w holu zabytkowej części Muzeum Narodowego w Poznaniu, obowiązują na nie bezpłatne wejściówki. Pierwsza pula dostępna będzie od 28 października w Centrum Informacji Kulturalnej (ul. Ratajczaka 44) w Poznaniu, a druga pula – od 8 listopada. Osoby spoza Poznania mogą rezerwować dwie bezpłatne wejściówki na każdy dzień festiwalu pisząc na maila: bilety@malta-festival.pl. Liczba wejściówek dla osób spoza Poznania jest ograniczona, zgłoszenia mailowe ważne są od 28 października.

Na pozostałe wydarzenia obowiązuje wstęp wolny: pokazy filmowe oraz spotkanie z Jerzym Kapuścińskim i Dawidem Leszkiem odbędą się w Fundacji Malta.