W połowie festiwalu podsumowujemy weekend otwarcia
W poniedziałek Army of Love przeprowadziło rekrutację do swojej Armii Miłości. Sensualne ćwiczenia pozwoliły uczestnikom, uczestniczkom i wszystkim obserwującym na moment zatrzymać oddech. W Starej Rzeźni chiński reżyser Li Ran zaprezentował filmy Individual and Collective, Garden and Wilderness. Wieczorem na plenerowej scenie polscy celebryci lat 60.: Roman Polański, Krzysztof Komeda, Marek Hłasko – od wódki w SPATiF-ie do Hollywood, od marzeń o karierze muzycznej do okrutnej zbrodni w jednoosobowym spektaklu Kalifornia Nieśmiertelni.
Minął pierwszy weekend festiwalu, a rozpoczęliśmy go hucznie! Kolorowa parada z pięciometrowymi diwami i bębniarzami z francuskiego zespołu Transe Express zamieniła poznańskie ulice w salę operową. Na placu Adama Mickiewicza nad głowami widzów odbył się podniebny spektakl!
Lidia Łada relacjonuje: Wszystko zaczęło się na placu Wolności, skąd dwie pięciometrowe śpiewaczki poprowadziły pochód „Divas” do placu Mickiewicza, umilając widzom drogę świetnymi wykonaniami, i to na żywo, najsłynniejszych operowych arii. Były tu i fragmenty „Carmen” Bizeta, i „Peer Gynta” Griega, słynny chór niewolników z „Nabucco”, a nawet „Funiculì funiculà” Denzy.
Program zagraniczny zainaugurował happening audiowizualny kuratora Nástio Mosquito, który stworzył Waginokrację z nadesłanych przez osoby z całego świata nagrań dokumentujących moment narodzin. Stanisław Godlewski napisał w „Gazecie Wyborczej”: – Najciekawszy w tym wszystkim jest rodzaj straceńczej odwagi, graniczącej z naiwnością: nie chodzi jedynie o wywalenie na stół prawd na temat etyki, ale także wiarę w siłę sztuki. Oczywiście można tu unieść ironicznie brwi. Tyle tylko, że ironia już nie działa. Szczerość i wiara w autentyzm też chyba nie są zbyt skuteczne, ale potencjał do wprowadzenia realnych zmian mają dużo większy.
Zobacz wideorelację z weekendu otwarcia:
Naszym celem jest sprostowanie kilku rzeczy – działania grupy Sprostowanie
Adelina Cimochowicz, Cristina Ferreira, Ola Polerowicz, Barbara Prądzyńska i Anna Siekiera na czas festiwalu stworzyły grupę Sprostowanie. To artystki i aktywistki, które mierzą się z tematami niewygodnymi i wykraczającymi poza stereotypy.
23 czerwca, wywieszając 80 białych flag na budynku przy placu Wolności artystki wygłosiły sprostowanie – o wolności wypowiedzi, rozwoju, edukacji i odrzuceniu nierealnych do wykonania oczekiwań. Artystki mówią: Dostrzeżmy i doceńmy to wszystko, co już jest, kim jesteśmy – po prostu. Posłuchaj sprostowania:
O godz.19:00 artystki zapraszają na spacer performatywny wokół placu Wolności. Naturokultura pokaże relację z innymi istotami z perspektywy współistnienia. W ramach działań grupy Sprostowanie odbywają się również warsztaty propokojowe z Magdaleną Chustecką.
Festiwal we wtorek: sprawdź program
Róże i łódź przed Hotelem Altus będą scenografią dla brazylijskiej artystki Priscili Rezende, która prowokuje publiczność do zajęcia stanowiska wobec kolonializmu i współczesnych tragedii migrantów. Na placu Wolności – opowieści korespondentów wojennych i dziennikarzy, na koniec dnia: koncert Sztyletów m.in. z głosem Justyny Szafran dedykowany Krzysztofowi „Wiki” Nowikowi. W repertuarze teksty wyklętych poetów: Bukowskiego, Ginsberga czy Pasoliniego.
– Dla mnie moje ciało to Armia jednostki. Także miejsce konfliktu, miejsce akcji, reakcji, wyzwania, konfrontacji – opowiada Malcie Priscila Rezende. W akcji Nau Frágil Rezende połączy temat dziedzictwa europejskiego kolonializmu i współczesnych tragedii migrantów. Akcja zaczyna się o godz. 16:00, czas trwania zależy od działań publiczności.
Podczas I Wojny Światowej zginęło 2 dziennikarzy, w konfliktach zbrojnych dwóch ostatnich dekad – 1000 korespondentów, w tym 120 w Iraku. Jak przez wieki zmieniała się praca korespondenta wojennego? O pisaniu z pola walki opowiedzą korespondenci wojenni i dziennikarze: Maria Wiernikowska, Wojciech Jagielski, Piotr Andrusieczko. Spotkanie Turyści masakry o godzinie 17:00 w namiocie festiwalowym. Rozmowy na placu Wolności możesz śledzić na naszym Facebooku.
Plany na wieczór? A gdyby tak połączyć szorstką poezję wyklętych twórców amerykańskich z równie niepokorną muzyką rockową? O 21:30 na placu Wolności Plugawe oko poety, czyli literacko-muzyczny projekt zespołu Sztylety. Zaśpiewa gwiazda koncertu finałowego Justyna Szafran oraz Cezary Studniak i Marcin Ożog. Koncert dedykowany jest pamięci Krzysztofa „Wikiego” Nowikowa – wybitnego muzyka zmarłego wiosną tego roku, który debiutował na Malcie jako kompozytor teatralny.
Durational Rope brazylijskiego duetu Quarto o godz. 18:00 w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie. Czym jest rzecz, przedmiot? W jaki sposób wchodzi w interakcję z podmiotem? Artyści wykorzystują kilometrową linę, by przyjrzeć się temu, do czego jest zdolne ludzkie ciało. Praca jest pierwszą odsłoną 10-letniego projektu badawczego Rope. Wstęp wolny.
Cały program na piąty dzień festiwalu przeczytasz tutaj.
Peace for Homework – wspólne show donGURALesko, Stereo 48, Karoliny Czarneckiej i uczestników warsztatów na pomniku Armii Poznań
Breakdance z palestyńską grupą tancerzy Stereo 48, rap z donGURALesko i songwriting z Karoliną Czarnecką. W pierwszym tygodniu wakacji artyści zaprosili młodych na twórcze warsztaty. Efekty prac zobaczymy na wspólnym koncercie na pomniku Armii Poznań.
Uczestnicy i uczestniczki warsztatów zatańczą, zarapują i zaśpiewają podczas show pełnego pokojowej energii, ekspresji własnych marzeń. Podczas Peace for Homework z młodymi wystąpią prowadzący zajęcia – poznański raper donGURALesko, piosenkarka i aktorka Karolina Czarnecka oraz palestyńscy breakdancerzy z Stereo48. Koncert na pomniku Armii Poznań 28 czerwca o godzinie 20:00, wstęp wolny!
Warsztat oraz pokazy Benjamina Abrasa „The Voice of the Voice in the Voice” odwołane
Z przykrością informujemy, że warsztat oraz publiczne pokazy Benjamina Abrasa The Voice of the Voice in the Voice są odwołane.
Pochodzący z brazylijskiego Belo Horizonte Benjamin Abras nie może obecnie wjechać na terytorium Unii Europejskiej. Choć w pomoc artyście włączyło się wiele osób i instytucji, nie udało mu się uzyskać wizy do Polski.
Kwestie proceduralne związane z przynależnością do terytorium danego kraju, obywatelstwem i wynikającymi z tego przywilejami oraz ograniczeniami regulują nasze życie, pracę, możliwości. Najczęściej nie mamy na nie wpływu, a ich dynamika jest kwestią przypadku. O tym także rozmawiamy – poprzez dyskusje, projekcje filmowe, happeningi i akcje społeczne – w wielu momentach tegorocznego festiwalu Malta. Chcemy uwrażliwić nas samych, zbyt często skupionych na małym kawałku terytorium, na którym żyjemy, na złożoność otaczającego świata: z jednej strony będącego areną wojen, z drugiej strony, w czasie pokoju, regulującego życie społeczne poprzez normatywne, czasem opresyjne struktury.
Utrudniona mobilność artystów, problemy z uzyskaniem wiz, nieustająca potrzeba legitymizacji własnych działań, ograniczenia ekspresji i wolności w ponadnarodowej, międzyludzkiej współpracy są obecnie coraz większym problemem. W świetle nadchodzącego Brexitu, trwających w wielu miejscach świata konfliktów politycznych i konfliktów zbrojnych (np. na Bliskim Wschodzie), napiętych albo nieistniejących stosunków dyplomatycznych między państwami, narastającej przemocy wewnętrznej w krajach takich jak Brazylia, coraz częściej słyszymy o sytuacjach anulowanej współpracy kulturalnej, utrudnieniach w dopełnieniu procedur lub braku wsparcia artystów. Uważamy, że jako „członkowie życzliwych społeczności” (do bycia którymi wzywa nas kurator tegorocznego Idiomu „Armia Jednostki” Nastio Mosquito) powinniśmy głośno o tym mówić, wspierać artystów organizacyjnie i ludzko, budować na ten temat świadomość społeczną i poszerzać wspólne pole empatii.
Zespół Malta Festival Poznań