Każda Malta jest inna. Charakter danej edycji wyznacza program, ale przede wszystkim wyjątkowa konstelacja artystów, kuratorów, aktywistów i ekspertów go tworzących. To dzięki ich wysiłkowi, talentowi, refleksji w naszej pamięci pozostają wspomnienia spektakli, rozmów i długich czerwcowych nocy na placu Wolności.
Kiedy dwa lata temu postanowiliśmy poświęcić 29. edycję Malty tematowi wojny i pokoju, nie wiedzieliśmy, że będzie on jeszcze bardziej aktualny, niemal nieustannie obecny w naszym życiu społecznym i politycznym. Ponieważ agresji, wrogości i przemocy doświadczamy bardzo często w związku z czarno-białymi podziałami, które uniemożliwiają wypracowanie przestrzeni dialogu, postanowiliśmy skupić się na wieloznacznym, niekoniecznie negatywnym, znaczeniu konfliktu – pokazać, że możemy się mądrze różnić, że najważniejsza jest otwartość na to, co inne od nas, nieznane, ale potencjalnie wzbogacające.
Malta mieści w sobie wiele różnych światów – wszystkie części programu mają swoją własną dynamikę. Dlatego temat konfliktu omawialiśmy w wielu debatach Forum (wraz z debatą o stanie polskiej oświaty, otwierającą festiwal), przepracowywaliśmy w akcjach artystycznych i warsztatach Generatora Malta, konfrontowaliśmy się w projektach performatywnych Idiomu „Armia jednostki” czy w programie filmowym. Dominujący temat Malty nigdy nie oznacza dosłownej ilustracji problemu, nie jest też obecny w każdym pojedynczym projekcie festiwalu. Malta oferuje bogactwo form i przedsięwzięć, a także wolność w eksplorowaniu programu. Liczymy na to, że każdy widz podąża tu własnymi ścieżkami.
Dlatego nie mniej obecne i istotne są dla nas programy partnerskie – cieszące się olbrzymim zainteresowaniem zarówno gości spoza Poznania, jak i mające wierną publiczność w naszym mieście. Także w tym roku w ramach programu Poznań na Malcie zostało pokazanych wiele spektakli – zarówno z teatrów repertuarowych, takich jak Teatr Polski, jak i scen niezależnych, m. in. Sceny Roboczej czy Republiki Sztuki Tłusta Langusta. W tym ważnym dla nas lokalnym showcasie, znalazł się również blok przygotowany przez obchodzący w tym roku 45-lecie istnienia Polski Teatr Tańca. Ważny jubileusz, 15. urodzin, obchodził także inny taneczny program – Stary Browar Nowy Taniec, jak zwykle wprowadzający w przestrzeń Malty wybitne, eksperymentalne prezentacje z pola najnowszej światowej choreografii.
Wyjątkowość Malty polega na stałym, pozytywnym przepływie wielu estetyk, wizji artystów, tematów. To święto miasta, sztuki, wolności, wspólnoty obywateli festiwalu. Już teraz zapraszam Państwa na przyszłoroczne, 30. urodziny Malty!
Michał Merczyński, dyrektor festiwalu